Copyright, Permisos y El Parafrasear…
“¿Cómo armar una clase on-line utilizando textos que no son de la producción del profesor, y cuyo copyright es inaccesible? Por ejemplo, en clases sobre historia de la teología, la filosofía, etc., las traducciones disponibles tienen “dueño”. ¿Cómo utilizarlas on-line? ¿Cuál es el límite de palabras (si lo hubiera)?” -David; miércoles, 9 de junio de 2004
Tratando esto de la falta de respeto con el copyright:
1. Siempre debemos cuidar nuestras referencias al material de otros.
2. Siempre dar crédito a la fuente original.
3. Recomiendo dar créditos al principio y al final… en el título y en la conclusión de la materia – para así enfatizar la fuente original. Adicionalmente, si es mucho material, se puede añadir un párrafo de introducción sobre el autor, materia, etc.
En vez de aparecer como inteligente y erudito superior, al contrario – el uso de material no nuestro, sin crédito de la fuente original, nos hace:
(1) Ser testigo falso y ladrón de la obra de otro;
(2) Mostrar nuestra falta de saber cómo escribir profesionalmente, e
(3) indica una pereza erudita.
-Keith Swift; 18 de julio, 2006
Nosotros en la Universidad Evangélica de las Américas, con experiencia en producir textos de cursos a distancia, hemos trabajado mucho en escribir cartas a las casas editoriales. Algunas casas editoriales son bastante generosas en permitir que copien textos, siempre y cuando citen la fuente. Otras le dan permiso solo cuando son porciones pequeñas del texto. Otras le niegan cualquier permiso. Hay que seleccionar lecturas tomando en cuenta estas realidades.
En el caso de que le nieguen el permiso, siempre está la opción de hacer el trabajo académico de ‘parafrasear’ el articulo — según normas de honestidad — intercalando citas directas pequeñas, comentarios propios y paráfrasis del argumento – y tendría usted algo que, reconociendo la fuente original, es producto del autor mismo del curso. -Thomas Soerens – jueves, 29 de julio de 2004, 05:05.
…¿Es posible contactar al autor? Si es posible – muchos dan permisos. Provee la descripción bibliográfica de la materia en cuestión, dile el contexto, y pide para permiso traducirlo y ponerlo en línea. Prométele acceso a la traducción (lo podemos poner al internet abierto si fuera necesario).
…Sin permiso del autor o editor- siempre es permitido presentar porciones de materias, pero el tamaño, la cantidad de páginas, es algo delicado. Siempre hay que tener precaución de no abusar del derecho del autor. -Keith, 5 de diciembre de 2004
Sitios en inglés… sobre Copyright
Usado con permiso escrito, desde: ONLINE LEARNING NEWS AND REVIEWS,VNU Business Media; Tuesday, July 6, 2004
A reader asks: “Is there any information out there on copyright laws as they apply to material posted on the Internet?” Yael Even-Levy, quoted below, is a staff education developer at BMC Business School, BMC Software Inc., in Waltham, Mass.
http://www.templetons.com/brad/copymyths.html
Brad Templeton’s “10 Big Myths About Copyright Explained” site attempts “to answer common myths about copyright seen on the net and cover issues related to copyright and USENET/Internet publication.”
http://www.aea11.k12.ia.us/downloads/copyrightbooklet.pdf *PDF download, easy-to-read summary of U.S. Copyright Law from The Heartland Area Education Agency in Iowa. Guidelines as to how much original material is legal to utilize.
Former link>http://www.copyright.iupui.edu/teach_summary.htm In 2002, Congress enacted the TEACH Act (the Technology, Education and Copyright Harmonization Act), which is a revision of the current Section 110(2) of the U.S. Copyright Act. The TEACH Act allows educators to use copyrighted materials in distance education. A summary of the law by Kenneth D. Crews, professor of law and director of the Copyright Management Center at the Indiana University School of Law-Indianapolis, is located here, says Even-Levy.
http://www.copyright.gov/legislation/dmca.pdf *PDF download. “This link to information about the Digital Millennium Copyright Act of 1998 is also very useful — especially Title II, the ‘Online Copyright Infringement Liability Limitation Act.'”
http://www.loc.gov/copyright/ “The Copyright Office in Washington, D.C. provides a lot of useful information, from copyright basics to fees. You can also request (for a fee) a search of copyright records from this site.” Vea artículo en español: *PDF download: Copyright Basics (en Español)
http://www.copyright.com
If you are interested in purchasing a copyright license or getting permission to use copyright-protected work, see the Copyright Clearance Center Inc. Web site, says Even-Levy.
Guidelines from Jody Strike
( jodystrike@msn.com ), an HR systems analyst from Rochester, Minn: Desde: ONLINE LEARNING NEWS AND REVIEWS, VNU Business Media; Tuesday, August 3, 2004
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If you didn’t write it and you want to reproduce it, ask the creator (source: Brad Templeton, August 2000).
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The default you should assume for other people’s works is that they are copyrighted and may not be copied unless you know otherwise (source: Brad Templeton, August 2000).
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If it looks copyrighted, you should assume it is. This applies to pictures, too (source: Berne Convention, 1989).
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In the vast majority of situations, linking is an activity that can be seen as protected under the First Amendment. A good rule of thumb is, if it would be okay in the off-line world, it should be okay in the online world. Librarians should feel confident that they may use links on their sites to assist people in getting access to information. Web designers in most cases are within their rights to create links to other sites whose material does not infringe copyright or other legal concerns. If you want to be extremely cautious, do not engage in “deep linking” (the practice of providing links to interior pages within a Web site without directing people using the link through the host site’s main page) unless you obtain permission in writing from the owner of the linked site. You should probably feel free, however, to create links to other people’s main or home pages without permission (source: American Library Association).
This new electronic age changes the rules. Go ahead and deep link! The URL is public. What you do with the copyrighted material is a copyright issue – but the URL is not copyright protected. Give me a break! If you put it on the web – it is open and accesible. Can anyone sue me for publishing a street address of a company? Then why question the posting of the “internet address” of some material? Always give the source the proper credit – and lets stop all this confusionism and whining. – Keith Swift, October 2005.
PARA MÁS: en inglés
1. Remix-Based Read/Write Culture Vs. The Read-Only Choke-Hold: Lawrence Lessig Video Highlights
Thursday, December 14, 2006. http://www.masternewmedia.org/news/2006/12/14/remixbased_readwrite_culture_vs_the.htm
2. http://creativecommons.org/
3. Eleventh Circuit Weighs in on the Legality of Digital Coursepacks.
Source:http://copyrightalliance.org/2014/10/eleventh_circuit_weighs_legality_digital_coursepacks?page=show
Submitted by Leo Lichtman on October 22, 2014.
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